fredag 17 augusti 2012

Kroppsdelsverb

Det fulaste ordet jag vet är "käka". Jag vet inte hur många gånger jag och mina vänner har diskuterat det men vi återkommer alltid.

Man har liksom gjort ett verb av användandet av en kroppsdel. Det är ju inget revolutionerande i sig, vi säger ju t.ex. "fingra" (vilket också är ett rätt äckligt ord, får mr burns-känslor i kroppen). Men jag tror att "käka" upplevs så fult för att det är aningen långsökt. Dessutom kopplas ju ordet käka direkt till att man äter och inte bara till att man gymnastiserar käkbenen. Man använder visserligen sina käkar när man äter, men det ligger ju närmare till hands att börja tänka på sina tänder.

Om inte det här ordet hade varit så etablerat, och jag hade hört det för första gången, då hade jag tyckt att ordvalet var jättekonstigt.


Fast käka bakelser, det gör man väl ändå inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar